Noví Air nabízeji notně vydýchaný pop

Jan Pomuk Štěpánek
7. 3. 2007 9:00
Recenze Dosud každé jejich album platilo za lahodnou příruční symfonii. Paradoxně album Pocket Symphony je tak slabé, že jej všechny staré desky Air strčí do kapsy.

Čtvrtá řadová deska Air přináší špatnou zprávu. Nicolas Godin a Jean-Benoit Dunckel poprvé nepřekonali sami sebe.

Debut Moon Safari se ještě nestačil pořádně ohřát na pultech a už byl citován jako klasika. Průzračně čisté melodie, všeobjímající hutně melancholická atmosféra, podmanivý mix vizionářských zvukových obrazců spolu se sentimentálními retro odkazy, to všechno udělalo z Air ze dne na den značku, která se stala zárukou hravého a inteligentního zážitku.

Od té doby se Air každou další deskou posunuli jinam. Přitom dokázali navzdory mnohdy zásadním obratům udržet zřetelný rukopis a dál ho rozvíjet. Ať je vývoj zavedl do světa strhujících paranoidních zvukomaleb (10.000 Hz Legend) nebo je přiklonil zpět k méně nervnímu zvuku na zatím poslední desce Talkie Walkie, pro který se vžil novinářský termín "hyperpop".

Air
Air | Foto: Aktuálně.cz

Novinka Pocket Symphony znamená další posun. Ve spolupráci s producentem Nigelem Godrichem, který obstarává zvukový háv Radiohead nebo Beckovi, vytvořili intimní, do sebe ponořenou nahrávku, která víc než ke starším řadovým deskám odkazuje k jejich raným ponurejším pracím (souborně vyšly na EP Premiers Symptomes) nebo k soundtracku k Virgin Suicides.

Úsporná novinka jako by si v první řadě nekladla vyšší ambice než navodit patřičnou atmosféru. Jenže to, co stačí v podobě několika silných nápadů a melodických črt na hutný a uzavřený svět filmové hudby, tady těžko obstojí coby plnohodnotné album.

Dojem z desky balancuje na mnoha hranách. Kýč nebo sofistikovaná hra? Jedinečný styl nebo sebevykrádání? Elektrizující atmosféra nebo nuda?

Foto: EMI

Air sice neztratili zájem o experimenty se zvukem, tentokrát jim učarovaly mimo jiné nástroje koto a shaminsen. Jenže k čemu hra se zvukem a jeho možnostmi, když to pak celé znovu zamotají do obalu tak důvěrně známého, že to hraničí se sebevykrádáním?

Jejich rukopis už začíná zavánět: hlavní melodické linky, basové linky i zvukové vrstvy se linou po už mnohokrát vyšlapaných cestičkách. Procházet bezpečně prozkoumanou cestu s průvodci zdatnými, poučenými a kreativními tak, jako jsou Godin s Dunckelem, je škoda o to větší.

Pocket Symphony je bezesporu velmi křehké album. Tak křehké, že rozpoznat linii mezi "sofistikovaný" a "nudný" je v podstatě nemožné. Už proto, že Pocket Symphony nelze ubrat ani sofistikovanost ani nudnost. Je bezpochyby zvukově a aranžérsky výborně vyvedené, ale vzrušení a zásadních zážitků se mezi všemi těmi zvukovými texturami lze dočkat jen párkrát.

Air
Air | Foto: Aktuálně.cz

Poprvé ve skladbě Once Upon A Time, která se určitě neztratila ani na 10.000 Hz Legend, dosud nepřekonané futuristické vizi paranoidní melancholie. Jemně halucinoidní Napalm Love zase odkazuje dekadentní popovou lehkostí kombinovanou s hypnotickou psychedelií k Talkie Walkie.

Bohužel, zbytek Pocket Symphony se utápí v atmosférotvorných kompozicích, které na první poslech vzbuzují naději, že v nich posluchač časem najde skutečné skvosty. Jenže ani sebesoustředěnější poslech neodhalí nic, co by už Air neudělali mnohokrát před tím - a co už navíc zvládli mnohokrát lépe.

Air neztratili nic z pověsti precizních aranžérů, zato někde poztráceli důmyslnost a hravost, se kterou k sobě dříve kladli zvukové i žánrové protiklady.

Air
Air | Foto: Aktuálně.cz

Dříve nechali posluchače domýšlet si, kde je hranice mezi nadsázkou a parodií, smutkem a radostí, strachem a nadšením, nechali je rozhodnout se mezi povznášející melancholií i drtivou depresí. Teď podávají své kompozice poněkud instantní, přežvýkané, pohříchu utříděné a jednoznačné.

Albu nepomůže ani hvězdná účast Jarvise Cockera nebo Neila Hannona z pop-cirkusových tragédů Divine Comedy; naopak zmar nad nevyužitou šancí jejich matné výkony jen prohlubují.

Pocket Symphony je v měřítku pop-music průměrná deska, jakkoliv zvukově podmanivá a příjemná. V měřítku a souvislostech tvorby Air jde o podprůměr a bezesporu nejhorší album, které fanouškům nabídli.

Air: Pocket Symphony.  CD, 48 minut. Vydala firma EMI, 2007.

 

Právě se děje

Další zprávy