Fish Fillets 2 - rybičky, hýbejte se!

Michal Šuráň
14. 3. 2007 0:00
Vypadá to jako Nemo, nicméně na pohádky zapomeňte a daleko za sebou nechte slova, že se jedná o hru pro děti. Fish Fillets jsou pro každého.

Bylo nebylo, kdysi dávno se v českých rybnících a řekách objevila hra Fish Fillets. Dvě rybičky, které posouvali po obrazovce předměty sem a tam a občas k tomu utrousili nějakou tu vtipnou hlášku si zamilovali všichni, kteří rádi přemýšlí hlavou.

Jednoduchost především
První i dnes recenzovaný druhý díl vychází z jednoduché koncepce. Máme před sebou monitor plný vody a všemožných předmětů a k tomu dvě rybky, které musíme dostat přes celou obrazovku k východu. Jak již asi tušíte, nebude to tak jednoduché. Ony "všemožné předměty" jsou totiž na obrazovce umístěny tak, že vám překáží v cestě. Naštěstí s nimi můžete pohybovat, nicméně i tak nemáte ještě vyhráno. Posunutím jednoho předmětu o kousek si můžete trvale uzavřít cestu pryč a potrápit tak svoje nervy.

Krabi, Jack Vytahovač a dvojce agentů
Celý příběh se točí okolo únosu jistého kraba. Bohužel, tento krab je bratrem známé krabí raperské hvězdy a pokud nebude brzy nalezen, pozvednou všichni krabi zbraně, nebo alespoň klepeta. Vaším úkolem je onoho kraba najít a zachovat tak pod vodou klid a mír. Za únosem má stát jistý Jack Vytahovač, o kterém je známo jen to, že pochází ze suché části světa. Abyste mohli úkol splnit, dostanete pod kontrolu dva rybí agenty, které budete ovládat. Pomocí nich můžete posouvat předměty na mapě a díky nim proplouvat příběhem. Samozřejmě to má své zákonitosti a maličká rybička ocelovou trubku opravdu nezvedne.

#hodnoceni

Již samotná zápletka příběhu vám naznačuje, že tato hra nemá žádný temný příběh, ale že je spíše odlehčený. A tak se setkáte s rybím Mulderem a Scullyovou, kteří řeší stejné problémy, jako jejich předlohy z Akta X. Zatímco rybí Mulder bere vše smrtelně vážně a za vším hledá nějaký ten paranormální jev, Scullyová s ploutvemi jej vždy zkušeně uklidní a plavou dál. Hra také skvěle reflektuje dnešní dobu a pokud místo mačkání ENTER budete rozhovory poslouchat, objeví se vám nesčetněkrát úsměv na rtech.

Logická hříčka pro každého
Pokud jste hráli první díl, určitě se vám ještě nyní z jeho obtížnosti kouří z hlavy. I my v redakci mužně přiznáme, že v posledních částech hry šlo opravdu do tuhého a naše sebevědomí značně klesalo. A když jsme hru dohráli, bláhově jsme si mysleli, že nás vezmou do Mensy. Dvojka jde trochu jinou cestou. Nabízí dostatek kvalitní zábavy jak pro masy, tak pro Nadmírně Inteligentní JedinceTM. Hned na začátku hry vás rybičky seznámí s herním prostředím, ovládáním a ukážou vám několik fíglů. Poté je to již na vás. Pokud se budete obrazovkou postupně prokousávat správným směrem sami, rybičky budou mlčet, nebo si budou říkat zajímavosti k příběhu. Pokud ovšem budou vidět, že jste v koncích, nenápadně vám poradí, k čemu by která věc mohla být vhodná a kam by se dala posunout.

Stejně jako v minulém dílu i zde zůstalo větvení příběhu. Po určitých misích se vám linie rozdvojí a vy si můžete zvolit, kterou budete sledovat. Samozřejmě můžete mezi liniemi přeskakovat dle své libosti. Na vyprávění příběhu a jeho celistvost to žádný vliv nemá. Vhodné je to hlavně tehdy, pokud v jedné misi nevíte co dál. Stačí si v menu načíst jinou a netrpět zbytečnými depresemi z neschopnosti dostat rybky přes herní obrazovku. Pokud byste ovšem měli pocit, že hra je pro vás příliš jednoduchá, připravili pro vás tvůrci tzv. bonusové úkoly. Ve vybraných úrovních je na obrazovce kromě různých předmětů také hvězda. A ta je umístěna tak, že k jejímu zpřístupnění budete muset mozkové závity opravdu namáhat a budete vděčni za funkce "Krok zpět" a "Restart levelu".

Rybičky, rybičky, kdopak vám dal hlas
Jelikož se jedná o ryze českou hru s českým vydavatelem, v obchodech najdete plně počeštěnou verzi včetně českého dabingu. Samotné dialogy do hry jsou výborně napsány a plně využívají potenciálu češtiny a možností slovíčkaření. Bohužel s dabingem to již tak slavné není. Přestože je chvályhodné v našem prostředí dabovat hru, je poznat, že se na namluvení šetřilo. V některých sekvencích tak tón hlasu neodpovídá situaci a působí to negativním dojmem na celou hru.

Měli jsme možnost vyzkoušet i anglickou verzi hry a její dabing nám připadal mnohem lepší. Navíc dialogy nebyly pouze stroze přeloženy, ale kompletně přepsány, takže v anglické verzi je daleko více prostoru pro slovní hrátky a pokud bravurně ovládáte tento jazyk, jednoznačně doporučujeme anglickou verzi hry místo české.

Hluboko pod vodou
Co vám již při spuštění vyrazí dech, je grafika. Podklad z menu hry vám připomene Korálový útes z filmu Hledá se Nemo. Nicméně zde se neomezíte na pouhé dívání, jak se rybky snaží, ale budete je přímo ovlivňovat. Grafické zpracování úrovní je výtečné a má svou vlastní osobitost, která navazuje na styl grafiky z prvního dílu a přenáší jej do doby moderních grafických akcelerátorů.

Přesto je hra na systémové prostředky nenáročná a bez problémů jde spustit i na lehce podprůměrném notebooku s integrovanou grafickou kartou, který je primárně určen pouze k provozováni Wordu a Winampu. A například na dlouhé cesty vlakem je lepší spustit Fish Fillets 2 než geniální seriál Futurama.

Verdikt
Recenzovat FIsh Fillets 2 je nevděčná práce. Velmi těžce se hledá jakákoliv věc, kterou byste mohli vývojářům vytknout a srazit tak hodnocení o pár procent dolů. Jde o důstojného nástupcem prvního dílu, který dotahuje nápady ze svého mladšího bratříčka. Nenechte se zmást grafikou a koncepcí hry. Tohle opravdu není jen hra pro malé děti...