S Romingem se dovoláte k Účastníkům zájezdu

Irena Hejdová Irena Hejdová
31. 5. 2007 0:00
Režisér Vejdělek zase putuje. S Romy bez Romů
Roming
Roming | Foto: Falcon

Recenze - Jiří Vejdělek loni natočil jeden z nejúspěšnějších filmů roku, vieweghovskou adaptaci Účastníci zájezdu. Teď se popasoval se subtilnější látkou,  scénářem Marka Epsteina. Ale i romskou roadmovie Roming zapasoval spíš do rámečku řemeslně zvládnutých "hezkých obrázků ze života".

ROMING

Otec Roman kdysi svého syna Juru zasnoubil se Slovenkou Ivetkou. Teď vyrostla a je čas se na ni jet podívat - navzdory tomu, že vzdělaný Jura o to vůbec nestojí. Na cestu se vydávají se Stanem, dávným Romanovým kamarádem, jehož živelnost a snaha žít podle romských tradic vnáší do putování otřískaným náklaďákem řadu dobrodružných příhod.

Jiná dobrodružství prožívá hrdina eposu, který si ve volných chvílích vybájil Roman. Somáli je malý romský král, kterému upláchl jeho ptáček zosobňující romskou duši. Vydává se po jeho stopě, až se jeho cesta protne s  cestou Romana, Stana a Jury.

Tahle "barevnost" zápletek ale vlastně není podstatná. Tvůrci dopředu hlásili, že nepředkládají pokus o realistický pohled na romskou minoritu, jaký nabízel třeba Václavův Marián. Snímek nicméně nemá ani divokou bezprostřednost, jakou oplývají Romové z filmů Emira Kusturici či Tonyho Gatlifa. Vejdělkovi cikáni sice putují hledat sami sebe, ale nejdou do nebe ani nesedí na konári.

Pokud film Romy vůbec řeší, vychází spíš ze stereotypů: romské děti kradou kanály a rozbíjejí okna, jejich rodiče přežívají na podpoře a pracují na zapřenou. K tomu se naopak přidává tak politicky korektní postava, jako je vysokoškolák Jura.

Ani generační rozpory tu ovšem nehledejme. Tady se pohybujeme v oblíbeném a bezpečném českém žánru laskavé komedie, dokonce až laskavé pohádky - stejné, jakou vymýšlí Roman o Somálim. S prvky poetického romantismu balancujícího na hraně kýče, to třeba ve scénách s krásnou romskou zpěvačkou chytající do sukně jablka.

Té pohádce by každopádně slušelo víc energie - film chvílemi působí dojmem, že mu ptáček frnkl už na začátku a až do konce ho nenajde. Vleče se stejně rychle jako Stanův rozhrkaný náklaďáček, i když ho doprovází hudba od hudebníků zapojených do projektu Gipsy.cz.

Kdo ví, jestli to na svědomí nemá i fakt, že scénář původně vznikal pro režiséra Tomáše Dorušku. Vejdělek ho převzal až po zásahu producentů a nezdá se, že by ho přijal úplně za vlastní.

Roming: Bolek Polívka
Roming: Bolek Polívka | Foto: Ibra Ibrahimovič

Spádu nepomáhá ani dělení filmu do dvou dějových linií (roadmovie vs somáliovské) a jejich víceméně mechanické střídání. V té první je nicméně několik vydařených scén: Stanovo fanfarónské skákání přes louži, setkání romské kapely s policisty nebo křest romského dítěte se zděšeným farářem.

Zato pasáže se Somálim mají důsledně strnulý charakter živých cimrmanovských obrazů provázejících Romanovo vyprávění. Tomu se podřizují i herci včetně představitele Somáliho Jeana Constantina, který zpravidla jen kamsi smutně a němě zírá.

Výkon neherce Vítězslava Holuba coby Jury shazují nepříliš dobré postsynchrony, rozpačitá je čtyřrole Vladimíra Javorského jako boha, ďábla, ďáblova pomocníka a pošťáka.

Jenže Roming má naštěstí dva trumfy v rukávu. Marián Labuda jako ťulpasovitý dobrák Roman a Bolek Polívka jako světácký machírek Stano se skvěle doplňují nejen herecky, ale i fyzicky. Od prvního setkání, kdy velký tenký Stano přivine malého tlustého Romana na svou hruď je jasné, že Roming pro tyhle dva bude tím, čemu se klišovitě, ale pravdivě říká herecký koncert.

Roming: Marián Labuda.
Roming: Marián Labuda. | Foto: Ibra Ibrahimovič

A je to také jediné klišé, které filmu prospívá. Oba se s postavami sžili a vytvořili klasickou komediální dvojici: Polívka coby bodrý Stano srší vulgarismy, zatímco Labuda ho následuje s omluvným výrazem a dobráckou snahou všechno urovnat.

Stanovy pokusy o tradiční romské akce pochopitelně končí rozpačitě; od pečení slepice v hliněné slupce přes spaní pod širákem až po pytlačení u rybníka. O to vtipnější film v těch  momentech je - a o to i pravdivější.

Tady  se ono putování konečně propojuje s  metaforickým hledáním ptáčka,  Roming začíná vypovídat o tom, že (nejen romské) tradice pozvolna zanikají, a gádžovská optika nostalgického smíchu začíná mít podstatnější důvod než diváckou sebedojímací oblibu.

Roming, ČR 2007, scénář Marek Epstein, režie Jiří Vejdělek, kamera Jakub Šimůnek, hrají Bolek Polívka, Marián Labuda, Vítězslav Holub, Jean Constantin, Vladimír Javorský. Oldřich Vlach, Corina Moise a další. 105 minut, distribuce Falcon.

 

 

Právě se děje

Další zprávy